Rotterdamse Droogdok Maatschappij
Rotterdam
De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) was een belangrijke scheepswerf voor scheepsnieuwbouw, scheepsreparatie en machinebouw in Rotterdam, die heeft bestaan tussen 1902 en 1996. Het bedrijf bouwde 355 schepen, vrijwel allemaal zeegaand. Het bekendste schip van de werf was het ss Rotterdam.
De gebouwen zijn gerenoveerd en hebben een nieuwe bestemming gekregen. Recent is er schade geconstateerd aan de binnenzijde van gevel van de Grofsmederij en Ketelmakerij. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft bct gevraagd de oorzaak en gevolgen te beoordelen en een advies op te stellen welke vervolgstappen er moeten worden genomen om dit in de toekomst te voorkomen.
De uitdaging bij dit werk heeft te maken met de omvang van het gebouw. Het enorme pand is 230 meter lang, 75 meter breed en 25 meter hoog. De inspecties moesten met een hoogwerker worden uitgevoerd.
Het Havenbedrijf Rotterdam gaat zorgvuldig om met het culturele erfgoed en heeft in totaal drie bedrijven ingeschakeld voor advies. Ingenieursburo Van der Werf en Lankhorst heeft de constructieve samenhang beoordeeld. Solide Services Engineering heeft onderzoek gedaan naar het achterhalen van de schademechanismen. bct heeft op basis van de onderzoeken een technische omschrijving opgesteld van de restauratiewerkzaamheden.


Project informatie
- Opdrachtgever Havenbedrijf Rotterdam
- Restauratie-adviseur Jaap Krommendijk